Kérdések és válaszok

2020.03.16

A mai bejegyzésben néhány olyan témakörről lesz szó, amelyről sokan érdeklődtetek, így ma egy kis kérdezz-felelekben ezekre válaszolok.

Közlekedés

Aki sétált már velem, az tudja, hogy mennyire szeretem betartani a szabályokat mindig, még ha ez másokat néha idegesít is. 

Úgy gondolom, a gyalogos a járdára való, és igenis csak a zöld jelzésnél szabad átkelni az arra kijelölt helyen. Na, hát Görögország mindent megtesz annak érdekében, hogy ily módon is kilépjek a komfortzónámból, hiszen sok helyen nincs járda, a zebra is ritka, mindenki jön-megy, épp ahol tetszik neki. Az elején azt hittem, hogy a Google Maps nem érti, hogy én a gyalogos opciót választottam, de aztán kiderült, hogy a járda az itt nem alap dolog. Ráadásul a jó idő közeledtével megjelentek a robogósok, akik a leglehetetlenebb helyekről tudnak előbukkanni, úgyhogy fokozott figyelemmel kell sétálgatni.

Tömegközlekedéshez elengedhetetlen az internet, ugyanis a buszmegállók többségében nem jelzik, hogy melyik busz jár arra, mi a buszmegálló neve, mikor jön a busz, például ilyen egy buszmegálló a közelemben:

Persze vannak fő buszmegállók, ott nagyobb tájékoztatás van, de általában csak görögül. Ha felszállnál a buszra, a jelige: Tessenek szólni, vagy kézzel inteni!

Víz

A csapvíz nem tiszta, a helyiek sem isszák. Mindenki veszi a boltban a tisztított vizet vagy az ásványvizet, ami egy jó edzés is, hiszen mire a bevásárlásból hazaérek, meg is volt a napi kar edzés.

Lefolyó és a WC papír esete

Igen, ez nem csak mendemonda, mint ahogy én hittem. Tényleg nem lehet a WC-papírt beledobni a WC-be, hanem külön kell gyűjteni.

Görög nyelv

Az előző posztom után páran kérdeztétek, hogy egyébként mennyire találom nehéznek a nyelvet, mit gondolok mennyire fogom tudni elsajátítani. Számomra a probléma az, hogy semmi sem az aminek látszik:

  • ha B-t látsz az igazából V
  • ha v-t azt n-nek kell ejteni
  • a p az pedig r-nek felel meg

És az i hangra van 3 betű és 2 betűkombináció. Vannak szabályok, hogy mikor melyiket használják, de sok szó esetében a 'hagyomány' dönt erről, mint nálunk a j és ly esetén.

A görög nyelvi órákat egyébként Dr. Gareth Owens tartja, aki Nagy-Britanniában született, azonban a szíve Krétához kötötte, hiszen egy görög hölgy ejtette rabul a szívét. (Ha jól tudom Erasmus program alatt ismerkedtek meg...) Nagyon nagy figura, már a poénok miatt is érdemes erre az órára járni. Képzeljétek ezen a Phaistos Disc-en lévő írást ő fejtette meg, nagyon menő, hogy ő az Erasmus koordinátorunk.

Ételek

Jelenleg a görög ételek kóstolásában a gyros, feta sajt, bougatsa hármasnál tartok. A vírus miatt elrendelt helyzetben magamnak főzök itthon, és én a jól bevált dolgokhoz nyúltam a bevásárlásnál. Amint lesz rá lehetőségem, majd belevetem magam a görög gasztronómiába.

Emberek közvetlensége

Miben tapasztalom ezt meg? Ezt kérdeztétek páran. Egyrészt abban, hogy mindenki nyitott, nem zárkózott, beszélgetést kezdeményeznek, érdeklődnek. A boltokban nem felháborodva fogadják, ha nem tudsz görögül. Nekem ez azért fontos, mert Csehországban volt olyan, hogy angolul kérdeztünk az eladótól, és kizavart minket a boltból. Itt viszont, ha valaki nem érti, amit kérdezek, akkor is segít, mutogat, vagy leszólít valakit nekem, aki tud angolul. 

Az egyetemi farmon körbevitt Katerina, és az egyik barátja magyarázta nekünk jelenleg folyó kutatásokat, az ültetvényeket, a virágokat, mindent görögül, Katerina fordított nekem. A csodás bemutató végén pedig kaptam ajándékba egy szép cserepes levendulabokrot, ami kicsiny szobám dísze lett. Ezek az apró gesztusok feldobják az ember napját, még ha sokkot is kaptam elsőre a közlekedéstől, vagy a WC-papír külön gyűjtésétől, ezeket egy csapásra elfelejtettem ezek után.

Koronavírus update

Mostmár nekem se kell mennem dolgozni, március 26-ig itthon leszek, vagy ameddig a helyzet kívánja. A szupermarketek, gyógyszertárak nyitva vannak, illetve a vendéglátó egységek is, de csak elvitelre/kiszállítással lehet rendelni. Amennyire a helyzet enegdi, igyekszem sétálni, kicsit a friss levegőn lenni. Például vasárnap a Venetian Wall tetején sétáltam le a partig. Ezt még a 15-16. században építették, az akkori várost védte, jelenleg pedig a várost kettészelő parkként funkcionál. A part felőli falnál én is letelepedtem, és csak ültem, és csodáltam a tengert.

© 2020 Fige Hajnalka, CRE(a)TE memories
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el